Waarom een composiet slang? De composiet slangen van Alfagomma zijn slangen die zijn opgebouwd uit meerdere lagen van verschillende materialen. Zogenaamde “composities” van verschillende lagen gemaakt van o.a. polyamide, polypropyleen en PTFE. Deze zijn gewikkeld tussen twee spiraalvormige metaaldraden (koolstofstaal, aluminium of RVS) die zich binnen in de slang en buiten om de slang bevinden. Deze slangen worden veel gebruikt als laad- en losslang voor tankwagens, schepen en treinen. Kortom een zeer flexibele laag gewicht slang die gebruikt kan worden voor het transport van veel chemicaliën en zuren. Veel gebruikt op schepen, transport op en overslag, raffinaderijen en chemische industrie. De ALFAGOMMA 5J551 of ALFAGOMMA 5N551 zijn bijvoorbeeld uitermate geschikt voor chemie en zuren.
Over het algemeen worden in de opslag en overslag nog vaak rubber slangen gebruikt. Kiezen voor composiet biedt echter een aantal voordelen. Drie redenen om voor composiet te kiezen:
1. Veilig en betrouwbaar
Doordat deze slangen uit verschillende lagen zijn opgebouwd leidt een beschadiging zelden tot een acuut grote lekkage. Bij een lekkage moet de vloeistof zich eerst een weg banen door alle verschillende lagen heen. Als de vloeistof eenmaal door alle lagen heen is gedrongen, zullen zich eerst druppels vormen en kan tijdig worden ingegrepen. Bij rubber slangen leidt een breuk vaak tot een acute lekkage, met alle gevolgen van dien.
2. Chemische resistentie
Afhankelijk van de eigenschappen van de gebruikte materialen wordt een bestendigheid gecreëerd tegen een flinke range aan olieproducten zoals diesel, benzine, stookolie en chemicaliën. Maar ook bijtende stoffen en vloeibare gassen zoals ammoniak, ethyleen, kooldioxide en LPG kunnen probleemloos door een composiet slang verpompt worden.
3. Gebruiksgemak en flexibiliteit
De verschillende lagen van composietslangen zijn niet aan elkaar gehecht. Dat maakt de slang bijzonder flexibel met een relatief kleine buigradius. Een rubber slang bestaat weliswaar ook uit verschillende lagen, maar deze zijn door vulkanisatie tot één geheel aan elkaar gehecht en daardoor een stuk minder flexibel. Daarnaast is composiet vaak lichter dan rubber wat het tillen en verplaatsen een stuk makkelijker maakt.